Standardy notacji tricków

Ten artykuł ma na celu przybliżyć Wam standardy w zapisie tricków/combosów. Są tutaj tłumaczenia artykułów The Naming Committee. Proszę się do tego stosować, aby uniknąć nieporozumień i poprawniej nazywać tricki.

Słowniczek, pojęcia

Ogólno przyjęte nazewnictwo i numeracja palców:

T = thumb (kciuk)
1 = index (wskazujący)
2 = middle (środkowy)
3 = ring (serdeczny)
4 = pinky (mały)

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Dwie cyfry obok siebie oznaczają, między którymi palcami znajduje się długopis (np. 23 oznacza, że długopis powinien się znaleźć między palcem środkowym i serdecznym). Sonic 23-12 oznacza, że długopis startuje z pozycji między palcem środkowym i serdecznym, a kończy między palcami wskazującym i środkowym.

Fundamentale : podstawowe tricki : Thumbaround, Fingerpass, Charge, Sonic.

Nazwy combosów:
– Rise – kilka tych samych tricków, które idą od pinky’ego do kciuka;
– Fall – kilka tych samych tricków, które idą od kciuka do pinky’ego;
– Harmonic – trick robiony normal–>reverse (reverse–>normal);
– Continuous – ten sam trick wykonywany ciągle w tej samej pozycji.

Modyfikatory :
– Normal, Reverse – kierunek obrotu pena, przyjmowane umownie;
– Inverse – odmiana tricku, trick jest robiony „po drugiej stronie dłoni”;
– Moonwalk – obroty w kierunku normal, a pen idzie w stronę reverse; lub na odwrót; – usunięty
– Fingerless – trick wykonywany bez pchnięcia palcami, robiony ruchem dłoni;
– Counter – trick wykonuje połowę rotacji normal (reverse), po czym połowę reverse (normal).

Nazywanie tricków

Trick nazywamy zgodnie z tym zapisem :
(Modifier) (Trick Name) (Direction) (number of spins) (starting position)-(ending position)
(Modyfikator) (Nazwa tricku) (kierunek) (liczba obrotów) (pozycja początkowa)-(pozycja końcowa)

Przykład:
Inverse Shadow Normal 2.0 23-12

Skróty

Oficjalne skróty różnych nazw w pen spinningu.
Tricki:
TA = Thumbaround
IA = Indexaround
MA – Middlearound
RA = Ringaround
PA = Pinkyaround
Bak = Backaround
Neobak = NeoBackaround
TS = Thumbspin
IS – Indexspin
MS – Middlespin
RS – Ringspin
PS – Pinkyspin
SS – Scissor Spin
Lev = Levitator
Inf = Infinity
FP = Fingerpass

Modyfikatory/inne:
Rev = Reverse
Inv = Inverse
Ext = Extended
FL = Fingerless
Cont = Continuous
Tw = Twisted
PSing = pen spinning

Skrócone nazwy kombinacji:
K4LC = Kam’s 4 Loop Combo
K3LC = Kam’s 3 loop combo

Długopisy:
HGG = Hybrid gel grip

Notacja Hybryd

Celem tego artykułu jest sklasyfikowanie jednego z wielu trików w nowym zapisie jako „przerywane” triki. Kilka przykładów trików, które można zapisać w nowej notacji:

1.Pełny trik(i) przerywają inny trik przed skończeniem go. Wykonajusz pół triku, następnie cały. W tym przykładzie, Sonic Clip 23-12 przerywany jest przez Pass 13-34. Inny przykład, to przerywanie Sonica Clip 34 Twisted Soniciem.

2.Kręcisz jedynie kawałek triku, natomiast kończysz go kawałkiem innego triku. Nie wykonujesz całych trików. W tym przykładzie, wykonujemy jedynie pierwszą część Shadowa Still 12, a druga część to Korean Bak.

3.Wykonujesz połowę, bądź kawałek triku, przerywasz go połówką, bądź kawałkiem drugiego triku. Po wykonaniu obu połówek ponownie wykręcamy drugą połowę pierwszego wykonywanego triku. W tym przykładzie, wykonujemy pierwszą część Sonica Clip 23-12, przerywam go Korean Bak 13 Harmonic i kończę zaczęty już wcześnie Sonic Clip 23-12.

4.Wykonujesz cały trik i dodajesz kawałek innego na koniec. Nie ma specjalnych zapisów takiego comba, aczkolwiek zapis może być używany w późniejszym czasie, jeżeli jakiś trki zostanie wymyślony.

MOŻLIWOŚCI ZAPISU

Są dwie możliwości zapisu trików. Pierwsza możliwość to oficjalny zapis, do bardzo specyficznych kombinacji, oraz mniej oficjalna, którą można zapisywać breakdowny itd.

OFICJALNY ZAPIS

~ TE znaki są używane w miejsce znaku > kiedy zapisujemy trik(i), którę są przerywane (nie przerywające)

[p x] „P” oznacza w tym wypadku „push”, czyli pchnięcie i jest postawione bezposrednio po nazwie triku. To oznacza część, w której pchamy nasz długopis. „X” może być postawione, jeżeli pchamy pena innym placem niż w typowym triku.
Przykład: Thumbaround [p 1]

[s x] „S” oznacza spiny. „X” w tym wypadku oznacza liczbę wykonanych spinów.
Przykład: Thumbspin s 4.0

[c x] „C” oznacza „catch”, czyli złapanie długopisu. Jest stawiany po triku przerywającym inny. Oznacza, w które palce łapiemy pena. „X” oznacza natomiast palce w które łapiemy pena.
Przykład: Sonic Clip 23-12 ~Korean Bak [c T2]

PRZYKŁADY NOTACJI

{trick(s)} – oznacza trik, który wykonujemy w srodku naszego comba

Trick[p] [s x] ~ {trick} – [s x][c] – Ten przykład oznacza, żę pierwszy trick jest częściowy zrobiony, przerwany mniej więcej w środku, natomiast drugi został zrobiony w całości (oznaczamy to znakiem „-„, natomiast nie „~”, który oznacza przerwanie jakiegoś triku), następnie pierwszy trik jest dokończony.
Przykład:Thumbspin [p 3] [s 2.0] ~ {Sonic 23-12 [s 1.0]} – Thumbspin [s 2.0][c T4]

Mamy również drugą formę zapisu, zwaną „zagnieżdżaniem”. Pod spodem przykład:

A~{B~{C-D}}}

Oznacza to- A-zaczynamy, B-zaczynamy, C-D (oba triki wykonujemy w całości, B-kończymy, A-kończymy.

Jeżeli chcemy napisać, że A-zaczynamy, B-zaczynamy, C-D wykonujemy w całości, A-kończymy, B-kończymy, zapisujemy to w ten sposób:

A~B~C-D~B~A, ponieważ nie możemy w tym wypadku zapisywać znaków „{ lub }”. Tego zapisu nie można, niestety, już bardziej uprościć.

PRZYKŁADY

Sonic Clip 23-12[p][s 1.0] ~ Reverse Pass 13-34 [s .5][c] – Ten zapis oznacza, że Sonic Clip 23-12 przerwany jest przez cały Reverse Pass 13-34.
Shadow Still 12 [p] [s 1.0] ~ Korean Bak 12-12 [s .5][c] – Wykonujemy jeden spin Shadow Stilla, po czym wykonujemy pełny Korean Bak.
Sonic Clip 23-12 [p][s 1.0] ~ {Korean Bak Harmonic} ~ [s 1.0][c] – Ten zapis oznacza, że Sonic Clip został przerwany przez Korean Bak Harmonic. Po wykonaniu tego triku kończymy nasz Sonic Clip.
Sonic Clip 34-23[p][s 1.0] ~ Twisted Sonic 24-12 – To jest Sonic Clip przerwany przez Twisted Sonica.

NIEFORMALNY SPOSÓB ZAPISU

Przykład 1: Sonic Clip 23-12 ~> Reverse Pass 13-34
Przykład 2: Shadow Still 12 1.0 ~ Korean Bak 12-12 .5
Przykład 3: Sonic Clip 23-12 > {Korean Bak Harmonic} OR Sonic Clip 23-12 ~> Korean Bak Harmonic >~ Sonic Clip 23-12
Przykład 4: Sonic Clip 34-23 ~> Twisted Sonic 24-12

WAŻNE: Powinieneś używać „~>” w zamian za „~” w krótszej wersji zapisu jeżeli trik jest przerwany przez inny trik.

SYMBOLE UŻYWANE DO NIEFORMALNEGO ZAPISU

~ – Pierwszy trik nie jest do końca zrobiony, natomiast dalej są wykonywane już inne triki.
~> – Pierwszy trik nie jest do końca zrobiony, ale połączony z innym trikiem, którym został przerwany pierwszy trik.
>~ – Pierwszy trik jest skończony, natomiast drugi jedynie częściowo.

PRZYKŁAD

Sonic ~> Twisted Sonic ~ Shadow > Backaround >~ Thumbaround ~ Reverse Backaround

Sonic: nie ma symbolu przed trikiem – pchamy pena – ~ symbol po triku – nie łapiemy
Twisted Sonic: symbol przed trikiem- > – pchamy pena – ~ symbol po triku – nie łapiemy
Shadow: symbol przed trikiem- ~ – nie pchamy pena – > symbol po triku – łapiemy
Backaround: symbol przed trikiem > – pchamy pena – > symbol po triku – łapiemy (jets to cały trick)
Thumbaround: symbol przed trikiem ~ – nie pchamy pena – ~ symbol po triku – nie łapiemy
Reverse Backaround: symbol przed trikiem ~ – nie pchamy pena – nie ma symbolu po triku – łapiemy

ZAGNIEŻDŻANIE

Przykład: Sonic > {Twisted Sonic ~ {Shadow > {Backaround >~ Thumbaround} >~} >} > Reverse Backaround. W uproszczonej metodzie oznacza to: Sonic ~> Twisted Sonic ~ Shadow ~> Backaround >~ Thumbaround >~ Shadow ~ Twisted Sonic >~ Sonic > Reverse Backaround.

Sonic: bez symbolu z przodu – zawiera pchnięcie. Po tricku następują nawiasy {}. więc Sonic jest przerywany i dokańczany póżniej (ze złapaniem). Jeśli popatrzymy na symbol przed nawiasem, to jest >. To znazy, że Sonic jest gdzieś przerywany przez jakiś trick, po czym jest wykonywany do końca (ze złapaniem).

Twisted Sonic: > symbol z przodu – zawiera pchnięcie, po tym tricku też następuje sekwencja zagnieżdżona. Jeśli popatrzymy na symbol za nawiasami tego poziomu, to jest >. Znaczy to, że twisted sonic jest przerywany gdzieś, po czym jest dokańczany (ze złąpaniem).

Shadow: ~ symbol z przodu – bez pchnięcia, po tym tricku też następuje sekwencja zagnieżdżona. Za nawiasami tego poziomu jest symbol >~. W tym przypadku, ~ odnosi się do shadowa (specjalny przypadek dwóch symboli). To znaczy, że shadow jest przerywany gdzieś, po czym robiony nie do końca (nie ma złapania).

Backaround: > symbol z przodu – zawiera pchnięcie, > symbol na końcu – zawiera złapanie.

Thumbaround: ~ symbol z przodu – bez pchnięcia, > symbol na końcu – zawiera złapanie.

Reverse Backaround: > symbol z przodu – zawiera pchnięcie, bez symbolu za – zawiera złapanie.

Rozszerzona notacja tricków

Jako że pen spinning ciągle się rozwija, to musi też powstać notacja tricków opisująca je. Ostatnią dużą zmianą w naszym spojrzeniu i mysleniu o trickach było wymyślenie Notacji hybryd, zaprojektowanej, aby lepiej opisać niepełne tricki oraz to, jak one się łączą z innymi niepełnymi i całymi trickami. Kolejny pomysł został zaproponowany przez Fratleyma z FPSB i UPSB.

Pomysł odnosi się do opisu tricków, w których pchnięcie jest wykonywane innymi niż zazwyczaj palcami. Fratleym zaczął z Halftapami i Fulltapami. Zamiast używać palca bezpośrednio nad dwoma palcami wspomagającymi, Fratleym używał innych palców do wykonywania pchnięcia. To wspaniale zwiększa możliwości wykonywania tricków. Ten koncept może być z łatwością stosowany do wszystkich tricków topsin (Shadow, Backtap, etc.), kiedy Zombo dał pomysł Backaroundów używając dodatkowych palców w czasie tricku, które dodatkowo wspomagają wykonywanie go. Pytanie jest jak opisać takie rzeczy. Na szczęście, Research Departament już ma notację pozwalającą opisać takie wykonywanie tricków. Używając część notacji hybryd, możemy opisać te dodatkowe pchnięcia w kompletnym tricku.

NOTACJA
[p x] = [p] oznacza „pchnięcie”, jest umieszczane za nazwą tricku. Opisuje pchnięcie tricku. W miejsce X wstawiamy nazwy palca/palców używanych do pchnięcia, gdy jest to pchnięcie inne niż zazwyczaj.

PRZYKŁAD

Halftap T2-T2 z pchnięciem palcem 3.
Zapis formalny

* Halftap T2-T2[p 3][s 0.5][c]

zapis nieformalny

* Halftap 0.5 T2-T2[p 3]

FILM

http://pl.youtube.com/watch?v=jPW6ESAkfG0

Breakdowny :
1. Halftap T1-T1[p 2]
2. Halftap T1-T1[p 2] (slow motion)
3. Halftap T2-T2[p 3]
4. Halftap T2-T2[p 3] (slow motion)
5. Halftap T3-T3[p 4]
6. Thumbaround > Halftap T3-T3[p 4] (slow motion)
7. Halftap T3-T3[p 4] (slow motion)
8. Halftap Reverse T2-T2[p 3]
9. Halftap Reverse T2-T2[p 3] (slow motion)
10. Thumbaround > Halftap Reverse T2-T2[p 3] > Fingerless Indexaround Reverse > Pass 12-23 > Fingerless Middlearound Reverse > Pass 23-34 > Fingerless Ringaround Reverse > Fingerless Pinkyaround Reverse
11. Thumbaround > Halftap Reverse T2-T2[p 3] (slow motion)
12. Thumbaround > Halftap T2-T2[p 3] > Fingerless Thumbaround > Fingerless Thumbaround Reverse > Thumbaround T3-T3 > Fulltap T3-T2[p 4] > Charge T2 > Middlearound Reverse 0.5 T2-23 ~> Sonic Clip Reverse 23-34 > Sonic Clip 34-23 ~ Middlearound Reverse 24-23 > Charge 0.5 23 ~> Pass 23-12 > NeoSonic 12-T1 > Charge Reverse T1 > Fingerless Thumbaround Reverse > Pass T1-12 > Neobackaround 1.0 12-12 ~ Fingerless Middlearound Reverse 1.5 12-12 > Fingerless Middlearound Reverse 1.5 12-12 > Fingerless Middlearound Reverse 12-12 > Charge Reverse 12 > Pass 12-23 > Charge 23 > Pass Reverse 23-12 > Pass 12-T1 > Thumbspin 1.5 > Charge T1 > Indexaround 0.5 T1-12 > Charge Reverse 0.5 ~> Pass 12-23 > Middlearound 23-23 > Middlearound Reverse 23-T1 > Charge Reverse T1 > Fingerless Thumbaround Reverse > Pass T1-12 > Neobackaround 1.0 12-23 > Fingerless Middlearound Reverse 12-12 ~ Fingerless Middlearound Reverse 0.5 12-23 > Fingerless Ringaround Reverse 23-23 ~ Fingerless Ringaround Reverse 23-34 > Fingerless Pinkyaround Reverse 34-34.

Rozszerzona notacja ręki
Kontynuując pracę Research Department, aby dokładniej opisać słownictwo w pen spinningu, naming Commitee zdecydowało, aby oficjalnie polecić użycie „P” i „B” w breakdownach comb aby określić palm i back (wnętrze i wierzch) dłoni. Użycie tych dwóch terminów może pomóc w dokładniejszym opisaniu toru ruchu pena i zainspirowaniu do bardziej precyzyjnego opisu tricków/comb.

PRZYKŁADY

Backaround P-12-T1: Backaround zaczyna się od swobodnego leżenia na dłoni, kręci się w slocie 12 i jest złapany w pozycji T1.
Fingerless Middlearound P2-P2: Pen położony jest pomiędzy palmem a palcem środkowym, pen wykonuje obrót dookoła palca, łapiemy w tej samej pozycji w której wystartowaliśmy.
Backaround 0.5 12-B ~ Backspin 1.5 B: Pchnięcie i obroty Backarounda na wierzchu dłoni, pen kręci sie, aby końcowo złapać go backiem do góry.
Backaround 12-B-T1: dodanie „B” do Backarounda dokładniej opisuje tor ruchu pena dookoła dłoni.
Bakriser 12-B ~> Backhand Bounce B-P > Palm Bounce P-12: długopis kręci się na obu stronach dłoni.

Wycofane nazwy tricków

Tutaj będą opisane nazwy tricków, które zostały wycofane z użycia.
1. PassAround

2. Moonwalk

3. Sonic 1.5

——————————————–

Artykuł został przetłumaczony przez użytkowników: Krasnal, Rarka, Dercen.
Źródło: UPSB wiki, 2008r.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *